Zavolejte nám: 777 818 720

Tloustnete tím, že máte nekvalitní spánek?

Spíte opravdu kvalitně?

Následky špatného spánku nejsou nijak líbivé. Vezměte si například selhání imunity, diabetes, obezitu, depresi a úbytek paměti. Lidé si většinou neuvědomují, že jejich dlouhodobé potíže se spánkem současně urychlují nástup nemocí a odrážejí se i na jejich vzhledu.

Spíte opravdu kvalitně?

Polysomnografy (přístroje na monitorování spánku) ukazují, že se někteří lidé probouzí 300 krát za noc, ale říkají, že spali dobře. Spousta lidí sice spí osm hodin, ale stejně se ráno budí vyčerpaní a celý den se pak plouží jako mátohy. Nejde tedy jen o kvantitu, ale také o kvalitu spánku.

Jak na kvalitní spánek se dozvíte v tomto videu:

Chcete mít ihned lepší náladu?

Pokud chcete mít lepší NÁLADU, lepší SPÁNEK a více ENERGIE, klikněte níže na tlačítko a my vám pošleme tahák „7 TIPŮ JAK NA LEPŠÍ SPÁNEK V ROCE 2018“ pro vaši pohodlnost přímo do Facebook Messengeru.

 

K čemu je kvalitní spánek?

Pojďme se první podívat na to k čemu je dobrý kvalitní spánek. Výzkumy ukazují, že spánek může jak podpořit, tak zcela zmařit vaši schopnost shodit přebytečná kila, stárnout pomaleji nebo podávat lepší výkony. Důvodem je, že spánek reguluje produkci většiny hormonů.

Během spánku tělo produkuje růstový hormon, aby mohlo udržovat a regenerovat svaly a snižovat objem břišního tuku.

Je-li váš spánek nekvalitní, má to mnohem vážnější důsledky než jen tmavé kruhy pod očima. Pravděpodobně jste mrzutí a není s vámi žádná legrace. Trpí vaše klíčové vztahy i rodičovská péče. Snižuje se produktivita práce. Máte vyšší hladinu kortizolu, hlavního stresového hormonu – a proto víc jíte a nabíráte břišní tuk. Zpomaluje se funkce štítné žlázy. Nefunguje ani inzulin a máte rozhozenou hladinu cukru v krvi. Nedaří se vám očistit mozek a duši od psychického smetí.

Dále máte vyšší riziko vzniku cukrovky, metabolického syndromu a srdečních chorob.

Co přináší kvalitní spánek?

  • zdravější pleť a mladistvější vzhled,
  • emoční regeneraci a zlepšení vztahů,
  • snížené riziko infarktu a kardiovaskulárních onemocnění,
  • méně zánětů,
  • zlepšení funkce imunitního systému a nižší míra infekcí,
  • hormonální rovnováhu,
  • rychlejší úbytek na váze,
  • snížení bolesti,
  • silnější kosti,
  • nižší riziko Alzheimerovy choroby a kognitivního úpadku; zlepšení paměti,
  • pomalejší stárnutí. 

Následky nedostatku spánku

Schopnost dobře se vyspat je obecně považovaná za velice soukromou věc – ovšem až do chvíle, kdy fakt, že dobře spát neumíte, začne ovlivňovat ostatní oblasti vašeho života.

Máte nekvalitní spánek?

Potíž je v tom, že v dnešním zrychleném světě trpí miliony lidí spánkovou deprivací a nekvalitním spánkem.

Studie rovněž prokázaly, že i jediná noc beze spánku vám může přivodit problémy s inzulinem stejnou, jakou mají lidé s diabetem druhého typu. To se přímo odráží v rychlejším stárnutí, sníženém libidu a ukládání většího objemu tělesného tuku, než bychom si přáli. A teď si představte, že ta situace trvá týdny, měsíce, dokonce celé roky – a sami pochopíte, proč je nedostatek spánku tak vážným problémem.

Studie publikovaná v lékařském časopise Canadian Medical Association Journal ukázala, že špatný spánek má přímou spojitost s neschopností zhubnout. Všechny testované osoby dodržovaly stejný jídelníček a stejnou míru pohybu, avšak skupina trpící spánkovou deprivací (méně než šest hodin spánku denně) měla trvale horší výsledky při hubnutí než skupina kontrolní, jejíž členové spali více než osm hodin. Že by kvalitní spánek byl tím chybějícím článkem, který vám spolu se stravou a dobrým pohybem pomůže shodit kila jednou provždy?

Srdeční onemocnění jsou v dnešním světě zabijákem číslo jedna. A jedním z nejdůležitějších kroků na cestě k řešení tohoto problému je prolomit bariéru mlčení a říct, že jednou z příčin našich zdravotních problémů je právě nedostatek spánku.

Znáte lidi, kteří zdánlivě dělají vše správně, ale přesto se jim, na rozdíl od ostatních, nedaří dosahovat dobrých výsledků? Ačkoli se skvěle stravují a cvičí (někdy až moc), nedaří se jim optimalizovat hormonální funkce, srovnat hladinu cukru v krvi a pohnout s ručičkou na váze, případně dosáhnout něčeho jiného, co si určili za cíl.

Můžeme ošidit spánek?

Na první pohled si můžete myslet, že když bude člověk víc pracovat a přitom šidit spánek, víc toho zvládne. Výzkum však se stoprocentní přesvědčivostí praví: člověk, který dobře nespí, je pomalejší, méně kreativní, je ve větším stresu a nepodává dobré výkony. V zásadě využívá pouhý zlomek svých schopností.

Výzkumy ukazují, že i v případě, že člověk nespí pouhých dvacet čtyři hodin, sníží se u něj celkový přísun glukózy do mozku o šest procent. Přeloženo do lidské řeči: hloupneme. Právě proto při spánkové deprivaci bažíme po sladkostech, chipsech, koblihách a jiných potravinách plných cukru. Tělo se nás snaží donutit, abychom mozku co nejdřív dodali dostatek glukózy. Jde o vrozený sebezáchovný mechanismus. Máme jej v genech, protože když jsme ještě byli lovci a sběrači, snížená schopnost myslet mohla znamenat rychlou smrt: mohl nás sežrat predátor nebo jsme nebyli schopni lovu a brzy bychom zemřeli hladem. Dnes můžeme volání těla po odpočinku ošálit jednoduchou cestou do ledničky, ovšem tyhle stresové mechanismy fungují pořád.

Představa zakořeněná v naší kultuře, že se vyspíme až po smrti, jenom urychlí naše směřování ke dni, kdy nás to doopravdy potká. A účinky nedostatku spánku na mozek nám budou jenom znepříjemňovat život, který bychom si zatím ještě mohli užívat.

Právě jsme si vypočítali několik z mnoha důvodů, proč by spánek měl ode dneška být vaší hlavní prioritou.

Nikdy nezapomínejte, co pro vás spánek znamená. Když si dopřejete spánek, jaký potřebujete, budete podávat lepší výkony, líp se rozhodovat a vaše tělo zkrásní. Spánek je to přirozený stav, Naše tělo potřebuje spánek, aby mohlo nastartovat hormonální funkce, hojit svaly, tkáně a orgány, chránit vás před nemocemi a zajistit, aby vám hlava optimálně fungovala.

Proč nemá tolik lidí kvalitní spánek?

Hlavní důvodem je, že lidé před spaním koukají do elektronických zařízení. Tyto zařízení vyzařují modré světlo, které říkají vašemu mozku je den, nechoď spát. Můžeme tedy koukat do elektronických zařízení před spánkem a přesto se kvalitně vyspat? Ano lze to, více níže.

Jak docílit kvalitního spánku?

Nejjednodušší způsob jak docílit kvalitního spánku je blokovat modré světlo, které vychází z elektronických zařízení. Jedna z možností je nošení  brýlí OnZeal, které modré světlo blokují a můžete tedy nerušeně spát.

Brýle OnZeal na blokování modrého světla

 

 

Zdroj: National Center for Biotechnology Information, Sleep Smarter – Shawn Stevenson

Související články