Zavolejte nám: 777 818 720

Fáze spánku

Všichni asi dobře víme, že spánek je velmi důležitý pro náš život i duševní harmonii. Jedna třetina našeho života je právě vyplněna spánkem.  Samozřejmě je velmi důležitá délka spánku a jeho kvalita. Během spánku člověk nejen odpočívá, ale načerpává také tolik potřebné síly na další den.

Když mluvíme o spánku, všichni mají na mysli to sladké lenošení ve vyhřáté posteli, kdy se nám mnohdy nechce ani vystrčit nos. Ovšem okolnosti nás nutí nakonec vstát a věnovat se všem povinnostem. Samotný spánek je i po mnoha letech určitou záhadou pro vědecká bádání, protože spánek není ještě úplně do detailů prozkoumán. Je to ale skvělý odpočinek pro naše tělo i duši a tak si můžeme o spánku říci něco víc. Třeba to, že máme určité fáze spánku, které nám spánek prohlubují. Jsou to vlastně takové spánkové cykly, které probíhají za normálních a zdravých okolností.

Jak na kvalitní spánek se dozvíte v tomto videu:

Chcete mít ihned lepší náladu?

Pokud chcete mít lepší NÁLADU, lepší SPÁNEK a více ENERGIE, klikněte níže na tlačítko a my vám pošleme tahák „7 TIPŮ JAK NA LEPŠÍ SPÁNEK V ROCE 2018“ pro vaši pohodlnost přímo do Facebook Messengeru.

 

REM fáze

Tato fáze spánku zvaná REM fáze se vyznačuje nepravidelným dýcháním jedince a navíc ještě pohybuje očima. Zní to poněkud divně, ale je to tak. I ve spánku se dá pohybovat očima. Proto je vlastně tato fáze nazývána REM – tedy rychlé oční pohyby. Člověk se v této fázi spánku dostává do stavu bdělosti a stejně jako jeho nepravidelné dýchání, tak i
tepová frekvence se stává nepravidelnými. V této fázi spánku k nám krásně přicházejí sny, které jsou dokonce i barevné, dokonce i hodně živé a jsme schopni si je zapamatovat.
Může se ale stát, že v případě, že bychom byli v této fázi probuzeni, nemusíme si nic pamatovat, ba dokonce budeme tvrdit, že se nám ani nic nezdálo. Podle vědeckých studií tato fáze trvá zhruba dvacet minut až půl hodiny a dostaví s asi po devadesáti minutách znovu.

Miminka tuto fázi spánku REM mají daleko delší než dospělý člověk. Spinkají také delší dobu a to zhruba až 18 hodin, ale u těchto človíčků je zřejmě nepravděpodobné, že by se jim zdály živé sny. Nemají tolik zažitých situací a ty nejmenší prakticky ještě žádné.

NREM fáze

Druhou fází spánku je NREM fáze, kdy nedochází k pohybu očí ve spánku. Jsou tedy v klidném režimu. Ale i tato fáze má své pravidelné cykly, ve kterých člověk stráví až 75% svého spánku. Začíná ve fázi bezprostředně po usnutí, která se pak dostane do fáze klidného a lehkého spánku. Další fází může být silný spánek, který někdy přechází až v náměsíčnost. Tou poslední fází je hluboký spánek, který je u některých tak silný, že jej můžeme probudit pouze nadměrným hlukem.

V celé této NREM fázi je spánek vytrvalejší, zpomaluje se činnost svalů a dýchání je pomalejší. Co bychom u této fáze spánku měli asi zdůraznit je, že v této fázi dochází u člověka k pověstnému chrápání. Tato fáze znamená také u malých dětí například pomočování nebo nás přepadnou strašidelné sny.

Spánek u dětí

Aby naše dítko dobře spalo, v noci se neprobouzelo a nakonec i my se dobře vyspali. Musíme děti na spánek trochu připravit. Jestliže dítě běhá a skáče chvíli před tím, než by mělo jít spát, buďme si jistí, že to tak brzo nebude. Děti by měly chodit do postele v klidném stavu, aby mohly lépe usínat. Usínání je fází spánku a to mezi bděním a klasickým spánkem. Je to i doba, kdy se děti mohou byť jen na chviličku probudit nebo zde nastávají malé svalové křeče.

Někdy se také stane, že děti se v noci probudí s křikem a nelze je utišit. Je ve fázi klidného spánku a zřejmě šlo o krátký, ale děsivý sen, který může mít spojitost s denním režimem a prožitky. Tyto stavy jsou u dětí celkem běžné, ale stejně tak jako přišly, tak také odejdou. Ovšem pokud to trvá i v jeho deseti letech, je na řadě vyhledat lékařskou pomoc.

Na závěr dobrá rada pro všechny rodiče, kteří mají malé děti a občas se jim stane, že se nedaří dítko uspat. Každé dítě by mělo mít od mala zažitý nějaký rituál, který ho zklidní. U miminek je to třeba koupání u těch větších pohádka a pusa na dobrou noc. Dětičky budou pak daleko klidnější a usínání půjde samo. Tyto rituály jsou důležité už jen z toho důvodu, že bychom se také i my rádi a hlavně dobře vyspali.

Související články