Zavolejte nám: 777 818 720

Délka spánku

Co se dozvíte v tomto článku

Kolik hodin?

Často si klademe otázku, kolik hodin denně bychom vlastně měli spát? Kolik je tedy zdravé optimum, které nám spolehlivě pomůže odstranit únavu a dobije baterky? Klasická délka spánku osm hodin nemusí být vždycky pravda a o délce spánku se vedou často spory.

Spánek by měl být přinejmenším nerušený, takže bychom neměli před usínáním pít alkohol, jíst nebo usnout při televizní obrazovkou. Dále bychom neměli koukat do elektronických zařízení, které vyzařují modré světlo a narušují kvalitu spánku (dá se to vyřešit jednoduchým trikem o tom zde). Všechno tohle jsou rušivé elementy a velmi ovlivňují nejen kvalitu spánku, ale i délku spánku. V neposlední řadě spánek hodně ovlivňuje i to, jakou vykonáváme práci. Ale lidé jsou různí a to, že jednomu spánek osm hodin vyhovuje, druhému je to málo a třetímu by stačila jen polovina.

Proč je spánek důležitý?

Pro náš život je spánek nezbytný stejně jako vzduch či voda. Je důležitým faktorem pro regeneraci našeho organismu, pro udržení správných tělesných funkcí a samozřejmě pro činnosti mozku. A nejde přitom jen o čas, kdy naše tělo v klidu odpočívá a regeneruje se. Naopak, během spánku v našem těle probíhají určité reakce, které jsou stejně důležité jako ty přes den.

Nedostatek spánku = nemoci, obezita

Nesprávná délka spánku nebo vůbec nedostatek spánku  má za následek menší odolnost našeho organismu, s tím je spojená únava a nesoustředěnost, dále pak vážnější onemocnění jako je cukrovka  nebo obezita.

Samozřejmě se nám čas od času stane, že nás i během dne přepadne únava a cítíme, že si zkrátka musíme chvíli odpočinout, chvíli zdřímnout. Odpolední siesta je výborným a vhodným řešením, ale i tady platí ostražitost. Pokud to s délkou spánku trochu přeženeme, můžeme se cítit daleko hůř, než předtím. Proto je krátký odpočinek v trvání asi 30 minut ideálním.

Všeho moc škodí

Pokud se někomu zdálo, že v případě nedostatku spánku je lepší si přispat a zůstat v posteli delší dobu je správné, tak se mýlíte.

I přehnaní spáči si zahrávají se svým zdravím, imunitou a psychikou. Některé lékařské studie ukázali, že i lidé, kteří spí 10 hodin denně mohou mít špatnou až depresivní náladu, vznikají  zánětlivé procesy,které vedou k obezitě, cukrovce i depresi.

I když se doba spánku  mění s přibývajícím věkem, ani s se spánkem to zkrátka nesmíme přehánět.  Ideální trvání spánku je sporná. Vždy se však musí dodržovat pravidelnost a tím se tak docílí kvalitní spánek. Ten jak všichni dobře víme je velmi důležitý pro náš život. Stejně jako vzduch, který dýcháme, stejně jako voda, kterou pijeme.

Pokud se ovšem již dlouhodobě nemůžeme dostat pod osm hodin spánku, je na čase vyhledat odbornou lékařskou pomoc. Zjistí se nejen příčiny dlouhodobého spánku, ale lze předejít i vážnějším zdravotním problémům.

Optimální délka spánku

Jak dlouho máme tedy spát? Je to individuální, protože každý jedinec to má nastavené prostě jinak. Potřeby spánku každého z nás jsou odlišné a závisí to i na různých faktorech. Můžeme sem zařadit i adaptabilitu organizmu, jako například změnu prostředí nebo změna a posun časového pásma. Velkou roli ale také hraje i různé roční období, kdy dochází v zimě k nedostatku světla.

Proto optimální délka spánku vlastně neexistuje. Je jen na nás a na našich potřebách, jak s nimi naložíme.

Spánek u dětí

Je všeobecně známo, že děti spí mnohem déle než dospělí. Už nemluvňata spí skoro celý den, ale postupem času se jejich doba spánku zkracuje.

Pokud dítě má spánku nedostatek, může dojít i k poruchám v jeho chování. Nejenže může být hyperaktivní, ale může se díky nedostatku spánku stát impulzivní, nesoustředěné až agresivní. Čím jsou děti starší, tím se jejich zvyky a nároky na spánek zvyšují a mění. Předškolní děti jsou ještě během dne dost unavené, a proto je dobré dopřát jim v půlce dne i trochu odpočinku v podobě spánku třeba po obědě. Starší děti už jsou na tom s délkou spánku zhruba na stejné úrovni jako dospělí.

Jak na kvalitní spánek se dozvíte v tomto videu:

Chcete mít ihned lepší náladu?

Pokud chcete mít lepší NÁLADU, lepší SPÁNEK a více ENERGIE, klikněte níže na tlačítko a my vám pošleme tahák „7 TIPŮ JAK NA LEPŠÍ SPÁNEK V ROCE 2018“ pro vaši pohodlnost přímo do Facebook Messengeru.

 

Související články